Kino watashi wa Nara e ikimashita

Igår åkte jag, Erik och Anna från klassen till Nara som ligger en bit utanför Kyoto. Nara är speciellt känt för sina tama hjortar, fina natur och många tempel. Bland annat Todaji-Tempel som är världens största träbyggnad.

Vi köpte "kex" som man kunde mata hjortarna med

Första ingången till Todaji

Todaji-temple, ser ni hur små folk är i jämförelse?

My new friend

Hej hopp!
Har precis kommit in. Jag och några från klassen har flummat runt på stan. Tillslut kunde vi inte motstå frestelsen och hamnade i en spelhall. Har aldrig lyckats vinna något innan men idag fick vi hjälp av japaner som visade hur man enklast vinner (dessa underbara japaner!). Så jag siktade in mig på det sötaste jag kunde se.... och VANN! Hihi slösade bara 300yen (ca 28kr) för ett stort och fluffigt gosedjur. Alla andra slösade nog minst 1000 yen innan de vann något, men det är väl nybörjartur antar jag :)

Jag har döpt honom till Tomodachi, som betyder kompis på Japanska <3

The Crib

Då var det äntligen dags för lägenhetsvisning här i bloggen!
Det är sjukt litet, trångt och rätt låg standard, men jag gillar det ändå. Ni får helt enkelt döma efter bilderna :)

"köket"
dusch & toa är oftast separat i Japan

Körsbärsjuice, världens bästa! <3

Instant ramen

Getsuyobi

Hej alla mina bloggläsare (om ni finns?)
Jag har inte hunnit blogga på ett par dagar. Och inte heller har jag tagit kort på cyklar eller lägenheten,
förlåt så mycket! Jag lovar att bilder kommer upp väldigt snart!

Efter skolan idag drog jag med några vänner och åt på Sukiya, som har blivit ett andra hem för oss hihi. Sukiya är en japansk matkedja med otroligt billig och god mat. Ca 40-50 kr för en hel måltid med Gyudon, misosoppa och sallad. Jättegott, snabbt och grymt bra personal.

Love Sukiya

I fredags var jag & massor folk från skolan på en Karaoke-bar i stan. Vi betalade 2500 yen (ca 250kr) var och fick ett stooort Party-Room + dricka hur mycket vi ville. ...Ja det är faktiskt sant :P Kvällen blev hur galen och lyckad som helst. Är man i Japan är karaoke ett måste & ett väldigt bra sätt att se japanerna slappna av och komma ur sina skal (minst sagt, ni som var där vet vad jag menar ;D ).

Berättar mer senare, nu måste jag plugga. Ja Mata!

Watashi wa nihon no gakuse desu.

Konbanwa.
Har slutat skolan för dagen. Tempot är extremt högt just nu i början och jag orkar inte göra mycket mer än att gå till skolan, plugga, äta & sova. Vi skriver redan våra läxor i Hiragana (japanskt skriftspråk) och det tär en del på ens lilla hjärna!

Erik & jag har i alla fall skaffat varsin cykel nu! Så vi cyklar till och från skolan. Trafiken här är galen dock och man får akta så man inte kör på någon, eller blir påkörd själv. Anyways, tänker ta kort på dom imorgon så ni får se våra fina begagnade cyklar haha.

Många har frågat om lägenheten så jag tänker försöka göra en video eller ta massa bilder så ni får se hur vi bor. Vet inte exakt när, men förmodligen innan veckan är slut. Ni får jättegärna komma med förslag på vad jag ska blogga mer om! Knasiga japaner, skolan, vardagsliv, egobilder, kyoto, mat, tempel? You name it.

Hus på våran gata:

Nu ska jag plugga. Ja Mata! (vi ses)

Welcome to Nihongo Center

Idag var första dagen i skolan. Vi hade bara lektioner i fyra timmar, men jag känner mig ändå helt slut!
Lärarna var verkligen superbra, även om allting var på japanska så förstod man.

Dagens läxa: skriva 20 meningar på japanska + 10 tecken på hiragana.

Regnet det bara öser ner

Hallo!
Nu har regnet öst ner här i Japan i två dagar. Lite trist är det ju, men då passar vi på att fika och tröstshoppa istället.
Köpte en jättefin ryggsäck idag som gör mig alldeles varm inombords (ryggen är nog också glad)! Ryggsäckar är mode här i Japan och de är mycket snyggare än de som finns att köpa i Sverige.

Har inte så mycket mer att blogga om just nu. Klockan här är 02.46 och jag borde nog försöka sova lite.

Oyasuminasai! (Godnatt)

Nishiki ichiba

Idag var det informationsdag på skolan. Vi fick träffa resten av klassen vilket kändes kul och lite pirrigt.
Det är många från olika länder, men de flesta var bra på engelska så prata var inga problem.

Det har regnat hela dagen så efter skolan drog vi förbi Nishiki Market, mer känt som Kyoto's Kitchen. Det är en smal gata proppad med över 100 små stånd och "restauranger". Där kan man köpa allt som har med färsk mat att göra & billigt med! Tempot var högt, det var trångt och högljutt men var nog också det som gjorde halva upplevelsen. Kan utan tvekan säga att det är den bästa matmarknaden jag hittils varit på. De hade även mycket smakprov och färdiglagade spett (som såg sjukt goda ut).

Älskar ni mat? Nishiki Market is the place! Ska nog dra förbi någon dag och köpa hem lite spett hihihi.

Ramen Street

Som den nudelgalning man är blev jag alldeles till mig när vi hittade Ramen street.
Det är alltså en våning i ett köpcenter med bara Ramen Shops.

För er som inte vet är Ramen en slags varm soppa med nudlar och olika toppings till.
Det godaste som finns! <3

Min soppa

Eriks soppa

Finn ett fel ;)

Jag kunde inte låta bli att be Erik ta upp kameran när jag såg detta.

Bland geishor och tempel

Konnichiwa.

Har haft en urmysig dag ute i Kyoto. Gion är ett gammalt distrikt och den enda platsen i Japan där riktiga geishor finns kvar. Jag och älsklingen har gått runt och kollat på tempel, affärer och smakat på massa japanskt godis/mat. Hittils är Gion den del av Kyoto jag gillar mest. Alla gamla hus är bevarade och stämningen känns väldigt avslappnad utan all trafik.
Dessutom är det väldigt vackert med alla trädgårdar och tempel.

Det var allt just nu. Vi har gått jättemycket idag så nu ska jag ta en powernap!
Hörs senare :)

Framme i Kyoto!

Nu är vi tillslut framme i Kyoto! Eller ja.. vi kom fram redan i lördags, men jag har varken haft tid eller ork att blogga.
Flygresan gick jättebra och i Osaka väntade en chaufför på att köra oss till skolan i Kyoto.
Och DÄR började äventyret: Eftersom vår kontaktperson sagt att skolan har stängt på helger började vi leta efter lägenheten,
det var lättare sagt än gjort. Vi gick runt i ca 2 timmar i 28c med 50kg packning och frågade efter adressen, men våran adress verkar helt obefintlig för japanerna. Tillslut tog vi en taxi och chauffören verkade lika förvirrad som alla andra vi frågat. Han muttrade nånting om Gaijins (utlänningar) och körde oss istället tillbaks till skolan. Trötta och förvirrade gick vi upp till skolan, som hade öppet trots att det var lördag. De hade väntat på oss och vi kände oss verkligen som dumma turister :P
Väl där fick vi skriva på lägenhetskontrakt och betala startavgifter innan de körde oss till lägenheten, äntligen!

Sen dess har vi mest bekantat oss med området, köpt skålar, ätpinnar, stekpanna och annat som behövs till lägenheten.
Allt detta kan man hitta på 100 Yen shop eller lawsons 100, och de har varit vår räddning!
Allt kostar 100 yen (ca 10kr) både mat, hygienartiklar och annat.

Lawsons 100 yen <3
Imorgon ska vi göra något kul, kanske åka och titta på lite tempel eller så.
Skriver mer då! :)

På vääääg!

Hejhopp!

Vi ska precis sätta oss i bilen och hämta upp Erik innan vi far till Arlanda.
Nu är verkligen nervositeten på topp och jag hoppas bara att allt går bra på flyget.

Bjuder på en liten låt sålänge:

Tycker texten passar så himla bra just nu :)

Resfeber

Håller precis på att packa det sista & dubbelkollad alla viktiga papper inför flyget imorn.
Har inte hunnit uppdatera bloggen i veckan pga alla vänner + familj som hållt mig sysselsatt :)
Jag har iaf jobbat sista dagen på Espresso House, haft avskedsmiddag och fest.
Jag har fikat med så många vänner att jag nog kommer rulla till japan, haha.

Just nu flyger känslorna åt alla möjliga håll, men mest är jag bara glad och nyfiken på Kyoto!

Skriver mer imorn innan vi flyger!